Nešlo by prostě jenom jezdit do práce na kole?

Postupem času jsem se dopracoval k tomu, že za nejpříjemnější a nejrychlejší prostředek na cestu do práce považuji kolo. Pro zájemce - jezdím z Kladna do Holešovic, což je asi 30km a cca. hodina a čtvrt jízdy. To že je tento způsob nejrychlejší je velmi smutná vizitka dopravního plánování Prahy a okolí, ale to patří jinam. Vlak se vleče a navíc má věčně výluky a cesta autem / autobusem je kontinuálně blokována nekončící rekonstrukcí tu R6, tu Evropské  atd.

Jako nadšený dopravní cyklista jsem tedy přivítal před lety aktivitu "Do Práce na kole". Dokonce jsme první ročník vyhráli. Zde na fotce přebírám hlavní cenu za cyklo zaměstnavatele roku.


Super. Opravdu si vážím toho, že Etnetera Group podporuje zaměstnance, tak aby si mohli sami zvolit způsob dopravy. Vybíráme si sídlo zásadně tak aby bylo dostupné i MHD, máme sprchy, máme parkovací místa pro auta. Cool.

Vážím si i soutěže "Do práce na kole." Je to takové jarní nakopnutí, někteří kolegové si poprvé zkusí jet městem jinak než v autě/MHD a zjistí, že to vlastně je docela fajn. A to se posléze pozitivně projeví na jejich kondici.

A tím se dostávám k jádru věci. Já osobně jezdím na kole (mezi městy i po městě) z několika důvodů:

  1. Je to rychlé, protože nestojím v zácpách a zaparkuji přesně tam, kde chci. Navíc čas na kole při meziměstském dojíždění počítám do tréningu, který bych stejně musel najezdit třeba o víkendu.
  2. Je to příjemné, protože jsem navyklý na endorfiny a protože cesta většinou vede hezkými místy. Chybí na ní řidičský stres z přeplněných silnic a tlačení se v MHD. Navíc pozoruji posledních asi 5 let zlepšení na silnicích. Dříve jsem občas potkal pitomce, co si potřeboval zvyšovat ego troubením nebo blokováním. To se ale výrazně mění a řidiči jsou z mého pohledu podstatně ohleduplnější. 
  3. Zlepšuje mi to fyzičku a celkový zdravotní stav, což asi není třeba komentovat.

Přesně z těchto důvodů doporučuji jezdit na kole i jiným kolegům. Pochopitelně jako cyklista si všímám jak nesmyslná je v mnoha případech automobilová doprava, jak zoufale přeplněné jsou silnice. Všímám si při průjezdu kolem větších silnic jak moc auta smrdí a práší. Všímám si, jak někteří kolegové jezdí autem úplně zbytečně, protože se nejsou schopni zbavit svého stereotypu.

Všímám si i toho jak nekonečně pitomě řeší Praha (a Kladno) cyklistickou infrastrukturu. O eskapádách pana Lomeckého a uzávěru centra ani nemluvím. Tím, že cestuji tak vidím, že to jde velmi snadno řešit mnohem lépe.

Ale to neznamená, že jsem cykloaktivista, který z jízdy na kole dělá něco víc než točení nohama za účelem přesunu z bodu A do bodu B. Jsem normální řidič, který si na podstatnou část cest volí kolo a na jinou auto. 

Proto mi vadí, že Do práce na kole, se posunula do roviny čistého WTF. Posuďte sami, jak vypadá vstupní balíček. Dostanete triko, které vypadá takto. (To nejsem já, to jenom linkuj z webu).


K němu navíc letáček, že je to BIO triko a odteď bych měl nosit jenom BIO kvalitu. Děkuji, já tohle nosit nebudu, to bych se cítil poněkud divně. Triko poslouží na sport a pak jako BIO hadr na řetěz.

Nezachraňuji město. Nejsem hipster. Jenom jezdím na kole a naopak chci aby město udělalo něco málo pro mne. Co to je proboha BIO triko? Dělá se vůbec BIO lycra? Já si jsem velmi dobře vědom toho, že jezdím na věci, kterou vyrobili na druhém konci zeměkoule a kdybych spočítal její výrobní ekologickou stopu, nebude zanedbatelná.

Když zadám do aplikace jízdy vypadne na mne vždy, že jsem ušetřil nějaký CO2. Další WTF. Automatický předpoklad, že bych cestu konal autem je fakt vtipný. Konkrétně já mám jako alternativu vlak. Často ostatně na kole dojedu jednom třeba na Veleslavín a tam do vlaku nastoupím. Úspora CO2 je tedy v mém případě čistá nula - ty vlaky jedou stejně a hmotnost mojí maličkosti se na jejich emisích neprojeví. Respektive CO2 bilance bude spíše mírně negativní, neb amortizace kola a dílů povedou k tomu, že si brzy z eshopu objednám nový řetěz. Vyrobený v Japonsku. A ten mi sem sám nedoběhne.

Není mi lhostejná ekologie. Ale tohle je prostě lhaní si do kapsy.  Naše společnost produkuje obří ekologickou zátěž. Už to, že žiji ve vyspělém světě a živím se analýzou big dat, mne staví na vrchol této gigantické pyramidy spotřeby. Nalhávat si, že ježděním na kole něco zlepším je alibismus.

Letos je to fakt trochu extrém a pokud se bude rétorika soutěže i nadále vyvíjet tímto směrem začnu mít trochu vnitřní problém s akcí identifikovat a účastni se jí.

Pojďme prostě jezdit na kole bez křečovité eko propagandy. Jenom pro radost a vlastní fyzičku. Třeba si toho všimne i Praha a začne plánovat některé cyklostezky dle potřeb cyklistů a ne developerů.



Komentáře

  1. Hale jako já to chápu, používat auto, aby sis zajel třeba 500m do práce je stupidita, to můžeš jít pěšky, nebo pokud pospícháš, tak na kole, ale třeba když jedu 3km daleko nakupovat velký nákup, tak asi na kole nepojedu. Každopádně souhlasím, s tím že auta se musí omezit. Třeba i ty věci okolo toho, já si třeba včera musel koupit nové pneumatiky z této stránky zde . Prostě strašný...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat