Digitální pero od Tchiba – zkušenosti

K vánocům mi mimo jiné dorazilo digitální pero, což je v našich končinách prozatím nepříliš rozšířená hračka. A to je vhodná příležitost k prvnímu článku na novém blogu.

Digitální pero – WTF?

image
Co to je, k čemu to je. Digitální pero (Digital Pen), je elektronická hračka, která vypadá jako obyčejná propiska a také tak funguje. Tedy píše na papír. Jako bonus však zaznamenává psaný text do vnitřní paměti, odkud je možné jej přetáhnout do počítače a dále zpracovávat. Stejného výsledku bychom dosáhli prostým naskenováním popsaného listu. Ale to je přeci jenom méně praktické.
Koupě tohoto pera je výsledkem prozatím neuspokojivého hledání vhodného zapisovacího prostředku na různá jednání a pracovní schůzky. Zkoušel jsem notebook, PDA, papír, dokonce i hlasový záznamník. Ale ve všech případech jsem narážel na drobné obtíže.
  • Notebook mi neumožňuje rychle zaznamenávat nic jiného než lehce strukturovaný text. Prakticky vždy potřebuji vytvářet poznámky obsahující text, náčrtky, tu a tam tabulku apod. To na notebooku během jednání nelze, člověk se pak přestává soustředit na lidské partnery a zápasí s nějakým programem. Navíc notebook na mnoha schůzkách působí rušivě, oddělujete se tak od Vašeho protějšku, něco před ním schováváte apod. Velmi často jej také mám připojený k projektoru a nemohu si tak dělat poznámky (nebo se musím smířit s tím, že je všichni vidí)
  • PDA – HTC Touch HD je sice vynikající nástroj ale pro zapisování se nehodí. V kombinaci s www.evernote.com dokáže efektivně nahradit papírky pro krátké poznámky, ale zápis na něm nepořídíte. S nástupem módních kapacitních displejů se bude situace zhoršovat, neboť nepůjde používat stylus.
  • Papír – zaznamená vše, je lehký, dá se na něj psát rychle. Ale udržte si v tom pořádek! Já to nedokážu. V elektronických poznámkách ano, papíry ztrácím, muchlám, zapomínám.
Elektronické pero se mi tedy jevilo jako vhodný eliminující nevýhody výše uvedeného a sloužící jako druhý inbox ve smyslu metodiky GDT, kterou se snažím na můj čas a vstupy aplikovat. Prostě cokoliv napsaného v něm bude čekat na zpracování, nikam se to neztratí a půjde to organizovat. Pojďme se podívat jak to dopadlo.


Jak to vlastně funguje

Nejprve krátkou odbočku k principům. Na trhu jsou k dispozici dva základní typy těchto záznamníků:
  1. S optickou identifikací polohy vůči papíru – v těle pera je kamerka snímající oblast kolem hrotu pera. Píše se na speciálním papíře obsahujícím mikrotečky a právě pomocí nich si pero domyslí trajektorii svého pohybu. Tedy podobně jako hloupá optická myš. Nelze tedy psát na jakýkoliv papír, je potřeba speciální, který se buďto prodává nebo si jej můžete vytisknout na běžné tiskárně disponující alespoň 600dpi. Kamerka velmi přesně snímá tah hrotu – skutečně vidí co píšete a to včetně síly tahu apod. Příkladem je toto pero Livescribe. Jedno jsem držel v ruce a za drobnou nevýhodu považuji jistou bachratost a tíhu pera – přeci jenom ukrývá akumulátor a dosti elektroniky.
  2. S identifikací polohy vůči pevnému senzoru –  k papíru je připevněn snímací bazmek, který identifikuje polohu pera pomocí měření vzdálenosti vůči dvěma senzorům. Pero samo je aktivní a snímacímu bazmeku vysílá, kdy píše a kdy nepíše. Příkladem je toto pero IOGear.
V obou případech se pak pero (anebo snímač) připojí k počítači a nějakým způsobem se získají obrazy napsaných stránek.

A co ten Tchibo Digital Ballpoint Pen?

Po okukování per na Amazonu jsem se rozhodl koupit si jej na www.tchibo.cz – jednak Amazon toto zboží nedodává do ČR (ano lze to obejít přes Shipito apod.) a jednak jsem si byl ochoten připlatit za garanci vrácení do 30dnů. Přeci jenom jsem si nebyl tak 100% jist, zda to není úplná blbost.
Jedná se o pero druhého typu, tedy se snímacím senzorem za cenu 2200 Kč. Doprava byla zdarma a nákup proběhl bez problémů. Za tuto cenu jsem obdržel pero, dvě náplně, téměř vybité baterie do pera, senzor a USB kabel k propojení s počítačem. Součástí balení je též program Easy Note Manager a OCR My Script Notes pro převod psaného textu do počítači čitelné podoby. Samozdřejmostí je manuál, dokonce se slušným překladem do češtiny.
Hadware
Celé to vypadá velmi solidně řemeslně zpracované, nepůsobí to jako plastový klumpr. Pero i senzor lze uložit do pěkného hliníkového pouzdra. Pero je nutné oživit z jedné strany propiskovou náplní a z druhé strany dvěmi malými čočkovými bateriemi. Dvě náplně i baterie byly součástí balení, což mne potěšilo. Škoda, že baterie byly téměř vybité a po asi pěti A4 jsem si musel koupit nové. Naopak mne potěšilo, že psací náplně jsou zcela standardní, lze je snadno měnit a koupíte je v každém papírnictví.
S perem se píše poměrně dobře. Je trochu rozměrnější než propiska, ale padne dobře do ruky a není nijak nevyvážení. Trochu zlobí to, že náplň drobně pruží. Evidentně je usazená v nějakém snímači, který sleduje přítlak na papír, a proto se musí trochu více zatlačit. Není to nijak drastické, ale je nutné si na to zvyknout.
Senzor je velmi jednoduchý. Připevní se na horní stranu papíru nebo z boku pomocí klipů a pojme do vnitřní paměti údajně až 100 listů A4. Na senzoru je jenom jedno tlačítko, které slouží k “Nová stránka”. K připojení slouží micro USB port a s perem je dodáván příslušný kablík. Vše je vyvedeno v takovém tom hrubém jakoby pogumovaném plastu a vypadá to solidně a bytelně. Dále je vybaven displajem indikujícím počet uložených stran a různé informace, zejména pak o stavu baterie pera i senzoru. Co je trochu překvapující je doba startu. Je nutné podržet tlačítko asi pět sekund. To není zrovna málo.
Psaní samotné je stejně komfortní jako normální propiskou. Nedá se to srovnat s kvalitním perem, ale to asi nikdo nečeká. Jediné zpomalení je při otáčení stránek, kdy je nutné přendavat senzor.
Software
Dobré dojmy z fyzických komponent zcela likviduje dodaný software Easy Note Manager, což je bohužel jediná cesta jak se k poznámkám dostat. Program umožňuje stáhnout záznamy ze senzoru, organizovat je, nastavit k poznámkám remindery, upravovat poznámky, exportovat je do JPG apod. Základní obrazovka vypadá nějak takto.
image
Co ze statického obrázku není patrno je doba vykreslování. Uvedené náhledy dvou jednoduchých poznámek se vykreslují pixel po pixelu asi 6 sekund! A při jakékoliv změně znova. Pokud například kliknu pravým myšidlem na náhled poznámky, tak se nejprve obě dvě vykreslí (6 sekund), pak dostane poznámka focus, znovu se vykreslí (6 sekund) a pak se otevře kontextové menu. Během těchto 12 sekund program nereguje a je opravdu nutné počkat až s tím šnečím vykreslováním skončí. Toto chování se mi nepodařilo nijak odstranit a provází veškeré akce! Kdyby bylo alespoň možné vypnout náhledy a zobrazovat jen názvy nebo časová razítka, ale bohužel nelze. Co je platné, že se do snímače vejde 100 stránek A4. Než by se vykreslily, spáchal tím bych perem rituální sebevraždu.
Ve stejném duchu se nesou další funkce programu. Amatérské dílko na úrovni semestrální práce lenivého studenta. Jediné co jakžtakž funguje přesvědčivě je mód myši. Pokud je program zapnutý a senzor připojený přes USB lze pero používat jako tablet. Tedy pohybem pera po papíře a “klikáním” na papír simulovat myš. Za tímto účelem má pero dokonce tlačítko, takže klikat lze přítlakem nebo tím čudlíkem. Funguje to slušně, ale bohužel pero registruje přítlak pouze jako hodnotu ano/ne. Nelze tím tedy řídit sílu tahu jako u profesionálních tabletů. Tedy hračka pěkná, využití tak pro děti na čmárání.
Shnilou třešničkou na dortu je pak OCR software MyScript Notes Lite. Jeho základní nevýhodou je, že nepodporuje češtinu. Zkoušel jsem cvičně rozpoznávat anglicky psaný text a výsledky mne mile překvapily u tiskacího písma. U mého psacího se nechytal skoro vůbec. Český text bez slovníku rozpoznat nedokázal a tak jsem experimenty s tímto rychle ukončil.
Praktické zkušenosti
S perem jsem si prozatím hrál asi hodinku a velmi rychle jsem se s ním sžil. Je nutné si dávat pozor na zakrývání dráhy mezi senzorem a hrotem rukou a na tahy těsně nad papírem). Při jednom z prvních pokusů jsem dostat toto: 
test1
Na obrázku vidíte dosti chyb způsobených tím, že jsem špatně pracoval s přítlakem pera a pohyboval jsem nevědomky hrotem těsně nad listem. Pero tak vytváří falešné tahy. Některé tahy jsem pro změnu zakryl rukou. Pro představu – toto je originální záznam na papíře:
test0-foto
Ale hned druhý pokus vypadá o poznání lépe a záznam prakticky přesně odpovídá tomu, co jsem psal.
test0
Jak je vidět není problém s perem psát – je nutné jen drobátko dávat pozor a výsledky je poměrně dobré. Psaný text je zaznamenán kvalitně, o něco horší jsou různé kresby a diagramy, kdy se pero občas jakoby zapomene a kreslí i po zdvižení z papíru. Není to však kritické. Text i náčtrky jsou čitelné.
Během psaní je též dobré dávat pozor na otáčení stran stisknutím čudlíku na senzoru. Když se člověk zapomene, snadno si přepíše text na straně jedné textem na straně druhé. Trochu nepříjemná je též logická nemožnost se vrátit k napsanému textu. Takové to typické odškrtávání si apod. To prostě nejde.

Závěr

Pero jako takové se mi líbí, psaní s ním je takové jak jsem očekával a drobné nepřesnosti v záznamu nijak nesnižují jeho čitelnost. Velkým zklamáním je však dodaný software, který je bohužel nezbytný pro přenos poznámek. Zejména díky němu vážně uvažuji o vrácení celého zázraku. Představa zírání na šnečím tempem se překreslující náhledy je pro mne dosti děsivá. Stejně jak dávám černý puntík za účtování si OCR programu nepoužitelného na cílovém trhu.
Pozitiva:
  • Funfuje jak má, snímá pěkně
  • Dobré dílenské zpracování
  • Možnost použítí jako tablet
Negativa:
  • Strašlivý software
  • Nefunkční OCR
  • Dlouhá doba startu senzoru
  • Občasné chybné tahy při kreslení diagramů
Pero si ještě ponechám a otestuji během prvního pracovního týdne, jak se chová v praxi. Nicméně pokud mne něčím vysloveně mile nepřekvapí, poputuje zpět k výrobci. Pokusím se najít zda nelze onen nepovedený SW nějak aktualizovat, vyladit nebo obejít. Pokud ne, je to obávám se nepřekonatelná překážka v užívání jinak pěkného gadgetu.
Pokud máte zkušenosti s podobnými produkty, sem s nimi!

21.1.2010 - aktualizace
Pero vráceno: http://podhledem.blogspot.com/2010/01/digitalni-pero-neslavny-konec.html

Komentáře

  1. Dobrý večer,
    podívejte se prosím na www.benefitit.cz

    S pozdravem

    Vít Hudec
    vit.hudec@benefitit.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den,

    děkuji za odkaz. To co nabízíte je pero jiného druhu než mnou recenzované - funguje na bázi kamery a mikroteček. Nikoliv na principu snímacího senzoru na vrchu papíru. Docela by mne zajímalo jak to funguje v praxi. Zejména schopnost rozpoznání přítlaku na pero a následně kvalita záznamu a OCR.

    OdpovědětVymazat
  3. Hezký den,
    rovněž zápasím s podobným problémeme jak zazanmenávat text, skicu nebo graf během konzultace, přednášky...
    Vaše pero Tchiba vypadá podobně jako digitální tužka Staedtler, která má nejspíš mnohem lepší výsledky. Udělal jste ještě od té doby nějakou lepší zkušenost, nebo zjistil nějaký jiný vhodný tip?

    Děkuji Zdenda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,

      Staedtler vypadá opravdu hodně podobně. Skoro bych tipoval na stejnou asijskou fabriku. Nicméně zkušenosti nemám. Každopádně bych se suostředil na dodávaný SW. To byl pro mne hlavní kámen úrazu.

      Hrál jsem si s perem livescribe, kde jsou výsledky perfektní, software vymakaný. Problémem je nutnost permanentního nákupu mikrotečkovaného papíru. To mne prozatím odrazuje. Ani ne tak kvůli penězům, ale bojím se, že bych ten blok furt někde zapomínal, neobjednával nový atd.

      Vymazat
  4. Dobrý den,
    mám toto pero ale nemám k tomu ten software EsayNote Manager. A nikde se mi ho nedaří stáhnout. Poraďte prosím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten software byl součástí balení. V krabici od Tchiba bylo takové menší CD s nápisem "Handschriften-Erkennungs-Software"

      Vymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat